per Andreu Ausàs-i-Call (@aausas)
Aquest cap de setmana es duen a terme les últimes obres que han de servir per adaptar els carrers a les necessitats de la quarta fase de la Nova Xarxa de Bus (NXB) de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que entrarà en funcionament el 29 de febrer. Pel que fa a les obres, algunes de les quals ja acabades, afectaran a partir d’ara els districtes de Sant Andreu, Sarrià-Sant Gervasi, Ciutat Vella i l’Eixample, per on circularan la línia horitzontal H4 (Zona Universitària – Bon Pastor) i les verticals V11 (Estació Marítima – Bonanova) i V13 (Drassanes – Avinguda Tibidabo).
La Nova Xarxa de Bus de TMB és, juntament amb la finalització de la línia 9 del metro i l’enllaç dels tramvies per la Diagonal, una de les peces clau del trencaclosques del futur transport públic barceloní. Es tracta d’una xarxa ortogonal de línies que emula la rapidesa i la simplicitat del metro i potencia els intercanvis en unes parades especials anomenades “àrees d’intercanvi“. Aquest bus ràpid necessita unes regulacions semafòriques que els prioritzin el pas, més quilòmetres de carril bus, canvis en el sentit dels carrers, parades més espaiades i més autobusos que una línia convencional. D’altra banda, implica estructurar les línies de bus en una triple xarxa: la ràpida, la convencional i la de busos de barri.
La quarta fase de la NXB no serà la darrera, malgrat que ja hi haurà 16 línies funcionant de les 28 previstes. Fins ara el procés d’implantació de la xarxa havia estat esglaonat però la Plataforma Transport Públic i també Barcelona en Comú, ara al govern, ho havien criticat. Per això, les 12 línies que falten, s’estrenaran alhora en la cinquena i última fase, que es preveu cap a finals del 2016 o principis del 2017, sempre que sigui possible per pressupost i logística. Tot i aquesta acceleració, una de les primeres decisions del govern d’Ada Colau va ser frenar el desplegament de la quarta fase, que havia d’inaugurar-se l’octubre passat, per acabar de valorar-la amb un procés participatiu obert als veïns. Les últimes línies tardaran més a arribar perquè, no només seran més, sinó que vindran acompanyades d’un procés participatiu profund.
La creació de l’H4, la V11 i la V13 suposarà l’eliminació del 14, el 58, el 64 i el 73 i canvis en el recorregut del 20, el 22, el 33, el 60 i el 92. Més informació, al dossier de premsa.

Obres a Sant Andreu, Sant Gervasi, Ciutat Vella i l’Eixample
Pel que fa a Sant Andreu, les obres seran al carrer Sant Adrià i al carrer Segre, on es modificaran les parades de Sant Adrià, 194 (del futur H4) i Segre, 131 (d’altres línies). En el primer cas, s’ocuparan les places d’aparcament del costat muntanya (i mar del carrer Camarasa), però no es tallarà el trànsit: es mantindran dos carrils de circulació (i un, a Camarasa). Per col·locar la nova marquesina caldrà ampliar la vorera al costat del carrer Camarasa, adequar el clavegueram, fresar la senyalització horitzontal i instal·lar encaminaments, entre d’altres mesures. Com que serà un dels terminals de l’H4 s’hauran de suprimir 12 places d’aparcament del carrer Sant Adrià. Pel que fa al carrer Segre, s’ocuparan les places d’aparcament de motos del costat Besòs però es mantindrà un carril de circulació. Es demolirà la plataforma i també s’hi faran encaminaments i altres elements de senyalització com el pintat horitzontal.
Les obres del carrer Sant Adrià obliguen a traslladar la parada de l’11 i el 73 al carrer Arbeca, entre Claramunt i Sant Adrià, i les del carrer Segre, a fer-ho al mateix carrer, entre Borriana i Liuva. Les afectacions haurien d’acabar el 7 de febrer.
A Sant Gervasi, s’actua a plaça Bonanova i al passeig de Sant Gervasi. A la plaça, s’hi fan treballs per incorporar un nou carril bus en sentit Llobregat i mantenir el gir de vehicles cap a Muntaner. Al passeig de Sant Gervasi, 41, davant la Tamarita; obres per demolir part de la illeta del costat Llobregat de la plaça Kennedy per tal de permetre que el bus maniobri abans de fer la parada. Per fer-ho, s’ocupen els carrils centrals però es manté un carril per cada sentit de circulació.
En el cas de l’Eixample, a plaça Urquinaona es reduirà un parterre per fer encabir dos autobusos a la parada del costat muntanya de la ronda Sant Pere (a l’alçada de la plaça). Del 4 al 5 de febrer s’enretirarà la vegetació i el 6 s’hi posarà aglomerat vermell. En qualsevol cas, les obres no haurien d’afectar la circulació ni la parada d’autobús. A més, també hi haurà obres a Muntaner, 51 (entre Consell de Cent i Diputació) per arranjar la vorera, que no interrompran el trànsit de vehicles. S’ocuparà part del carril bus i s’enretirarà un armari de sensors de trànsit.
A Ciutat Vella, del 8 al 22 de febrer, a l’avinguda Marquès d’Argentera, s’ampliarà i es recol·locarà la plataforma de la parada d’autobús de les línies 39 i 51, que funcionarà provisionalment al passeig Picasso. Les obres, de quatre fases, faran desviar el carril bici de manera temporal. A més, hi haurà afectacions a la Rambla, entre Petxina i Hospital, on es col·locarà una plataforma i s’instal·larà un encaminament, per la qual cosa s’eliminarà una part de les places d’aparcament de motos.

Una resposta a “Cap de setmana d’obres per implantar la Nova Xarxa de Bus”