Dilluns 29 de febrer s’estrenen tres noves línies (H4, V11, V13), se n’eliminen quatre (14, 58, 64, 73) i se’n modifiquen quatre (20, 22, 60, 92)
La quarta fase de la Nova Xarxa Bus s’estrena després d’un procés participatiu i d’un període d’obres per augmentar carrils bus i canviar parades
per Andreu Ausàs-i-Call (@aausas)
Dilluns 29 de febrer s’estrena la quarta fase de la Nova Xarxa de Bus de TMB amb l’entrada en funcionament de la línia horitzontal H4 (Zona Universitària – Bon Pastor) i les verticals V11 (Estació Marítima – Bonanova) i V13 (Drassanes – Avinguda Tibidabo). Amb aquestes, ja seran 16 les línies de la nova xarxa, que es preveu completar en la propera fase fins a arribar a les 28 línies a finals del 2016 o a principis del 2017, després d’un procés participatiu amb els veïns. Per TMB, es passarà “d’un model d’acumulació de línies a un de veritable xarxa integrada, més eficient, comprensible, útil i atractiu“. Aquesta quarta fase, de fet, ja s’estrena amb cinc mesos de retard després que el nou govern d’Ada Colau volgués desenvolupar un procés participatiu amb veïns i entitats per ajustar les noves línies a la demanda real dels ciutadans.
Horitzontal 4
L’H4 (Zona Universitària – Bon Pastor) sortirà des d’avinguda de l’Exèrcit amb Trias i Giró per agafar Gran Capità i pujar fins a l’avinguda d’Esplugues, des d’on començarà el recorregut pròpiament horitzontal, que passa per Bisbe Català, passeig Reina Elisenda de Montcada i passeig Bonanova, emulant el recorregut del 64 (Barceloneta – Pedralbes), que s’elimina, i del 22, que es redueix al tram plaça Catalunya – avinguda Tibidabo. Després de plaça Bonanova, l’H4 segueix pel passeig de sant Gervasi, Alfonso Comín, passeig de la Vall d’Hebron, Karl Marx, passeig de Valldaura, Mossèn Clapés, passeig de Torras i Bages, carrer Sant Adrià, Sao Paulo, Lima i Arbeca. Entre plaça Kennedy i el Bon Pastor fa un recorregut molt similar al del 73, que també s’elimina. L’H4 serà la línia més llarga de tota la xarxa.

El 64 queda eliminat perquè el tram que feia entre Pedralbes i plaça Bonanova, juntament amb el 22, ja el farà ara l’H4, per la qual cosa el 22 també deixa de fer el trajecte entre avinguda d’Esplugues i avinguda Tibidabo. A més, el tram que el 64 feia en els dos sentits entre Bonanova i Gran Via, el passarà a fer la V13; el tram entre Gran Via i Drassanes, la V11; el de Drassanes – Pla de Palau, la D20 o l’H14 i el de Pla de Palau – Barceloneta, la V15.

El 73 també s’elimina perquè el seu recorregut, entre la Maquinista i la plaça Kennedy, el fa quasi idènticament l’H4.

Amb l’arribada de l’H4 també modifica el seu recorregut el 22. Si fins ara anava de plaça Catalunya fins a l’avinguda d’Esplugues, a partir de dilluns 29, el trajecte serà més curt: entre plaça Catalunya i plaça John F. Kennedy. El tram entre Kennedy i avinguda d’Esplugues es pot fer, com hem dit, amb l’H4 enllaçant al carrer Craywinckel. En el sentit contrari, el 22 es pot agafar en direcció al centre, al passeig de sant Gervasi. De fet, en el projecte inicial, el 22 havia de desaparèixer però els veïns van alertar que això hauria suposat la incomunicació entre el pont de Vallcarca (per on el V17 gira, igual que feia el seu predecessor, el 28, per tal de donar servei al Carmel) i Sarrià. Malgrat que no han pogut salvar-lo del tot, han evitat que s’eliminés i han aconseguit que segueixi cobrint el tram entre el pont de Vallcarca i plaça Kennedy, on es pot agafar l’H4.

De fet, el tram entre el pont de Vallcarca i plaça Kennedy també quedarà cobert pel 92. Si fins ara feia el recorregut entre el passeig Marítim i Gràcia, a partir de dilluns acabarà a avinguda Tibidabo. Això vol dir que se suprimeix el tram entre Gal·la Placídia i el pont de Vallcarca, que passava per príncep d’Astúries, Lesseps, avinguda de Vallcarca, Bolívar i República Argentina de pujada i per República Argentina, Lesseps, Príncep d’Astúries, Guillem Tell, Balmes i travessera de Gràcia de baixada. El nou recorregut puja després del pont de Vallcarca per República Argentina, Craywinckel i avinguda Tibidabo; i baixa per Isaac Newton, Alfonso Comín i República Argentina. D’aquesta manera, comunica directament els veïns de Vallcarca, el Coll, el Carmel o la Salut amb l’eix de la Bonanova.

També arran de l’estrena de l’H4, el 60 (Glòries – Zona Universitària) adequarà el seu origen i el seu final: a partir de dilluns 29, a l’extrem de Pedralbes, té un nou punt de sortida a Parc de Cervantes – avinguda d’Esplugues. D’aquesta manera, la línia no baixa d’avinguda d’Esplugues, on ja circularà l’H4, amb la qual connectarà en una parada per cada sentit a l’avinguda d’Esplugues. A l’altre extrem, el 60 acaba al barri de Besòs / Verneda i deixa de circular per la Gran Via fins a arribar a Glòries, recorregut que es podrà seguir fent amb l’H12. A més, hi haurà altres petits canvis a la zona de la Maquinista.


Vertical 11
La V11 (Estació Marítima – Bonanova) sortirà del World Trade Center per pujar pel Paral·lel, ronda de Sant Pau, Comte d’Urgell fins a girar al carrer París i tornar a tombar amunt per Casanova i Santaló. Agafarà Via Augusta fins a Ganduxer, que el recorre fins al passeig de la Bonanova. La baixada la fa per Mandri, General Mitre, Lázaro Cárdenas, Ganduxer, Via Augusta, Calvet, Villarroel, Tamarit, Viladomat i Paral·lel.

Per contra, s’elimina el 14, ja que la V11 fa un recorregut molt semblant al seu entre la Bonanova i la Gran Via, on el 14 seguia cap a Pla de Palau, baixant per les Rambles i agafant el passeig de Colom. Aquesta part del trajecte es pot fer a través de la V13 fins a plaça Colom i amb l’H14 o la D20 entre plaça Colom i Pla de Palau. El recorregut de la V11 a partir de Gran Via en direcció Estació Marítima és semblant al que feia el 64 fins a les Drassanes.

L’altra línia que es veurà afectada per l’estrena de la V11 és la 20. A partir de dilluns 29 de febrer, el 20, que feia el recorregut entre plaça Congrés i l’Estació Marítima, escurça el seu recorregut per quedar-se entre Congrés i Mallorca – Viladomat. El tram entre Mallorca i l’Estació Marítima es pot fer canviant a la V11, que baixa per Villarroel. En direcció a Congrés, el canvi es fa al carrer València amb Comte d’Urgell.

Vertical 13
La V13 (Avinguda Tibidabo – Drassanes) puja des de plaça Drassanes, per les Rambles, plaça Universitat, Aribau, Via Augusta, Santaló, Mandri i passeig Bonanova fins a arribar a plaça Kennedy. La baixada la fa per Muntaner fins a Gran Via, des d’on agafa Balmes, per tornar a baixar per Pelai i les Rambles.

Com que el recorregut entre plaça Kennedy i plaça Catalunya és molt semblant al del 58 (Pl. Catalunya – avinguda Tibidabo), a partir de dilluns 29, també s’elimina el 58.

Doncs tant d’esquerres i progressistes que van aquests de Barcelona en Comú però la 4a fase de la NXB és una autèntica porqueria, a la zona del Poble Sec-Paral·lel sud ens han tret el 20 i el 64 amb l’escusa absurda dels sol·lapaments.
Realment tant a TMB com a l’Ajuntament han estudiat la demanda que tenien el 20 i el 64 en aquesta zona? La resposta és NO, ambdues línies carregaven bastant passatge i, en el cas del 20 era la única forma de tenir desplaçament directe cap a la zona sud-est de Gràcia, Guinardó, Sagrada Familia i la zona de Pg Maragall i barri del Congrés.
Tot plegat més “eficient”, “ràpid” i “fàcil d’entendre”
M'agradaM'agrada