Audiència Pública d’Horta-Guinardó: ampliació d’un gimnàs municipal i conflicte a TMB

Les peticions per accelerar l’ampliació del Centre Esportiu Municipal d’Horta se sumen a la reivindicació històrica de millores en els barris de muntanya com la Font del Gos

El conflicte laboral a Transports Metropolitans es cola a l’audiència pública del districte de la regidora Vidal, també presidenta de TMB

per Andreu Ausàs-i-Call (@aausas)

El Districte d’Horta-Guinardó va convocar dilluns 29 de febrer a les 18:30h la segona Audiència Pública des que Barcelona en Comú governa. Les audiències públiques, l’espai on els veïns poden preguntar el que vulguin als responsables del Districte, s’acostumen a convocar cada dos mesos però després de les eleccions municipals, la primera Audiència Pública no es va fer fins a finals de novembre. En aquesta segona ocasió, hi havia l’atractiu afegit de veure la regidora del districte, Mercedes Vidal, després de les protestes dels treballadors de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), empresa que presideix, després del Congrés Mundial de Mòbils. El tema va sortir, inevitablement.

DSC_0390
La regidora del districte, Mercedes Vidal, amb el president en funcions del Districte (a l’esquerra) i el gerent, Eduard Vicente.

Més enllà d’això, a l’Audiència, que es va fer al Centre Cívic Matas i Ramis del barri d’Horta amb la participació d’uns 80 veïns i l’absència del president del Districte, Jaume Collboni, hi havia molts altres temes que també preocupaven. Horta-Guinardó és el tercer districte més extens de la ciutat i un dels més irregulars pel que fa a l’orografia, amb els turons de la Rovira i el Carmel, la riera d’Horta o Collserola, per la qual cosa és un districte amb grans desnivells i difícils comunicacions. En aquest sentit, una veïna va avisar que ja des del 2005 hi ha queixes perquè es posin escales mecàniques al passatge Vila i Rosell i un veí de Torrent de Can Mariner va lamentar-se precisament de les moltes escales. “Sí que hi ha alguna rampa també… però sovint la reguen i queda com una pista de gel”, va afegir.

DSC_0376
Veí de la Font del Gos, reclamant el reconeixement de la zona com a barri oficial i actuacions immediates.

L’Associació de Veïns de la Font del Gos, un barri de muntanya no reconegut oficialment com a barri tot i la pressió veïnal, va reclamar millores immediates a la zona i l’anul·lació del túnel d’Horta previst en el Pla General Metropolità de 1976, que ja va comportar que el barri quedés integrat dins del Parc Forestal de Collserola i que els habitatges quedessin fora de la legalitat.

La regidora, Vidal, va explicar que l’Ajuntament està compromès amb la primera fase del pla de millora del barri, que es va elaborar en el mandat anterior i que compta amb el suport dels veïns, però va avisar que ara calen recursos pressupostaris. “Seran les primeres inversions a la zona de la ronda de Dalt i la Font del Gos quasi des dels Jocs Olímpics”, va proclamar. Pel que fa al túnel d’Horta: “nosaltres també el volem fer desaparèixer”, va afegir. Per la seva banda, un representant de Solidaritat Catalana per la Independència, al qual el veí de la Font del Gos va agrair-li el seu suport juntament amb el de la CUP, va criticar que “ara l’Ajuntament digui que s’han de fer debats: si ja sabeu la posició dels veïns des de fa molts anys!”.

En el cas de les actuacions a la ronda de Dalt, un veí va recordar que aquest febrer l’Ajuntament havia de constituir la taula amb les entitats per estudiar què cal fer-hi però “comença el març i encara no s’ha fet”. Vidal va dir que n’és conscient i que el compromís es manté. Veïns d’Horta i del seu eixample van demanar que es revisi l’asfaltat dels carrers de vianants del nucli antic i les voreres en mal estat de la zona dels carrers Lloret i Campoamor. L’Ajuntament s’hi va comprometre i va explicar que, més enllà del pla especial dels carrers antics d’Horta, es faran més carrers de vianants arreu del districte.

Els veïns de la Teixonera van exigir que s’arregli un solar del costat de l’estació de metro del Coll – la Teixonera, on fins al 2006 hi havia dues zones verdes, però l’Ajuntament, que ho va posar com a prioritat, va refredar-los les esperances informant-los que no és propietat de l’Ajuntament. Pel que fa a un dels solars que més ha centrat l’atenció els últims mesos, la plaça Boticelli, la regidora va explicar que es farà una trobada amb el grup promotor per definir-ne els usos, després que ja se sàpiga que no s’hi instal·larà cap Mercadona. En resposta a la demanda de l’escola Àngels Garriga per urbanitzar un solar de la Davallada de Gallecs, al costat del centre, es va comprometre a reunir-se amb l’escola i amb el Consorci d’Educació.

 

Equipaments

Els equipaments van ser els altres grans protagonistes de la sessió. Diversos veïns van preguntar per l’ampliació del Centre Esportiu Municipal d’Horta, que volen que reincorpori la piscina descoberta que havia tingut. El consistori va explicar que ha de començar la segona fase de l’ampliació, prevista inicialment en 11 milions d’euros i reduïda després a 8 milions, i que es farà en 20 mesos. No obstant això, en aquesta fase no es farà encara la piscina, tot i que sí que es deixarà l’espai per fer-la en una fase posterior.

Vidal també va anunciar que s’ha intentat arribar a un acord econòmic amb Núñez y Navarro per comprar la Torre Garcini del Guinardó, una llarga reivindicació veïnal. Tanmateix, “demanen quantitats molt per damunt dels preus de mercat”, per la qual cosa, ara intentaran aconseguir l’edifici “per les males: amb l’expropiació”, que costa 5 milions d’euros i que comportarà l’enfrontament amb tot l’equip jurídic de Núñez y Navarro.

D’altra banda, la regidora va anunciar que ja hi ha un projecte per reformar el Mercat de la Vall d’Hebron parlat amb els paradistes, que beneficiaria el barri i també Sant Genís dels Agudells i la Teixonera. Pel que fa al Mas Ravetllat-Pla, al Guinardó, va justificar que no es pugui encara desenvolupar tot el projecte perquè costaria 8 milions d’euros i en tot l’àmbit de l’ecologia només s’hi afegiran 15 milions. Tot i això, intentaran començar el projecte partint del PAD, que en la seva totalitat hauria d’incloure un espai de conservació de la biodiversitat, horts urbans i la restauració d’algun edifici. A més, Vidal va confirmar que el Palau del Farràs, al Laberint d’Horta, està caient i que busquen que algú l’aprofiti gratuïtament a canvi que en pagui el manteniment.

 

Mobilitat

Mercedes Vidal, que és alhora regidora del barri, regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, va xifrar en 1,3 milions d’euros el cost de reincorporar els busos de barri els diumenges i festius. Això s’ha de sumar a la definitiva implantació de la xarxa ortogonal, que s’ha d’acabar de debatre abans de l’estiu en el marc dels debats del PAD. La Nova Xarxa de Bus pot afectar els recorreguts dels busos de barri i hauria d’incloure la renovació de molts més autobusos que els que es van canviar l’any passat, només 40. Com que és sinònim de més inversió, TMB es planteja no estrenar les línies que queden totes alhora. A més, va avisar que la prioritat en mobilitat és no apujar les tarifes i, en canvi, augmentar la tarifació social. Mantenir-ho aquest any ha costat 18 milions d’euros, el 25% dels quals els ha posat l’Ajuntament de Barcelona.

DSC_0374
Jordi Carrió, de l’Associació de Veïns Joan Maragall del Guinardó, en una de les intervencions.

Malgrat que l’Associació de Veïns del Guinardó va demanar millorar la mobilitat al voltant de l’Hospital de Sant Pau, habilitant un gir nou per als cotxes a la ronda del Guinardó, i que els veïns van denunciar la reducció en el servei de la línia 185 de bus, el conflicte laboral de TMB va centrar el debat.

Un conductor del 185 precisament va ser qui va detallar quines havien estat les retallades en el servei de la línia: poc temps després de fusionar-se amb la línia 112, va passar de tenir 7 vehicles, a tenir-ne 6. Més tard, en van treure un altre i ara el servei està sota mínims. El conductor, que va considerar la Nova Xarxa, una eina per “fer retallades encobertes” i que va denunciar que els directius cobren massa, va fer admetre a Vidal que aquests alts càrrecs cobren més que els mateixos regidors. Tanmateix, va defensar que Barcelona en Comú ha substituït el vicepresident executiu i el cap de màrqueting que abans controlaven l’empresa per un nou càrrec amb un 40% menys de sou. “La transparència ha de ser la tònica, també en les empreses de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i ara, l’Agència de la Transparència ens hi ajudarà”.

DSC_0387
Un conductor del 185 de TMB va posar en qüestió el sou dels directius de l’empresa pública i va explicar com han afectat les retallades en el servi del 185

Una resposta a “Audiència Pública d’Horta-Guinardó: ampliació d’un gimnàs municipal i conflicte a TMB

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s